Un exemplu de planificare multidisciplinara: APA

În ultima vreme s-au făcut pași importanți în direcția predării multidisciplinare și a unei abordări holistice a planificării în învățământul preșcolar și primar. Cu toate acestea, uneori perspectiva educațională a unei teme pare forțată, iar notiunile predate nu sunt încă foarte prietenoase mai ales cu copilul care abia a început să scrie și să citească. În ultimele materiale aparute pe didactic.ro cel mai bine acoperită mi s-a părut  explorarea mediului, dar arii precum muzica, artele vizuale, limba română, educație pentru sănătate pot fi abordate dintr-o perspectivă mult mai largă și mai modernă. De asemenea lipsește cu desăvârșire folosirea mijloacelor multimedia, precum filme documentare, jocuri interactive, prezentări PowerPoint etc.


Va propun în rândurile de mai jos un exercițiu de planificare pe 6 săptămâni care are ca temă majoră APA pentru o clasă de elevi de 7-8 ani. Deși unele materiale propuse aici vor fi în limba engleză,  sunt convinsă că un pic de imaginație și inspirație ne vor ajuta să adaptăm noțiunile la limba română. 

Planificare pe șase săptămâni:

  1. Ce este apa? O scurtă definiție și proprietăți. La ce o folosim?
  2. Stările apei în natură. Apă, gheață, abur
  3. Circuitul apei in natură
  4. Corpuri de apă (oceane, mări, râuri, lacuri)
  5. Plante si animale marine
  6. Poluarea apei și ce putem face noi pentru a păstra apa curată
Pentru că este destul de mult de spus, în această postare voi detalia ideile de planificare ale primei săptămâni: 
  1. Ce este apa? O scurtă definiție si proprietăți. La ce o folosim?
  • Limba si comunicare
Pentru că introducem proprietățile apei, putem să vorbim despre "cuvinte care descriu" (adjective). În educația anglo-americană una din primele abilități de comunicare în scris pe care trebuie să le deprindă copilul este de "labeling and writing a caption", așadar să descrie printr-un cuvânt sau printr-un enunț scurt obiectele dintr-o imagine. De asemenea,  se poate lucra cu dicționarul pentru a afla sensul cuvintelor pe care elevii nu le înțeleg. Este important ca elevii să creeze propriile lor scheme și să puna întrebări cu privire la notiunile învățate. 




















Un alt proiect multidisciplinar care presupune co-existența elementelor de limbaj,  cunoașterea mediului și artă presupune ca elevii să deseneze apa în diferite ipostaze si să scrie propoziții despre ea, idea într-o carte realizată chiar de copii. Proiectul poate fi realizat individual sau pe grupe. Am schițat mai jos un exemplu:

Este de la sine înțeles ca imaginile pot fi desenate cu mai multe detalii de catre copii și că se pot aduce mai multe exemple referitoare la întrebuințarea apei. Vom fi surprinși să vedem chiar exemplele copiilor. Această activitate îi invită pe copii la inițiativă,  la explorare, la investigație și la munca în echipa, dacă proiectul este realizat în grup.













  • Matematică
Ce poate fi mai potrivit la matematică decât explorarea unităților de măsură pentru măsurarea lungimii, a greutății și a volumului?
Iata câteva exemple de activități aici.

  • Sport și sănătate
Cu o discuție potrivită, copiii pot învăța și despre viața sănătoasă (să bem cel puțin 8 pahare de apă pe zi), despre igiena alimentară - cât de important este să spălăm fructele si legumele, să ne spălăm pe mâini , pe corp, despre importanța mișcării,  a înotului în viața noastră.  În funcție de timpul pe care îl avem la dispoziție,  putem aprofunda această direcție,  de altfel importantă, sau doar menționa. De exemplu se poate realiza un poster sau afiș despre reguli de igienă si sănătate. 

  • Muzică. "Orchestra acvatică"
Se umplu borcane de sticla cu cantități diferite de apă (care pot fi eventual masurate de copii în prealabil). Pentru un efect artistic spectaculos, apa poate fi colorată cu colorant alimentar. Se va observa ca la atingere vor emite sunete de înălțimi diferite. De asemenea se pot umple diferite recipiente de sticlă, plastic sau metal și folosi ca instrumente muzicale. Copiii își pot folosi instrumentele astfel confecționate pe acordurile melodiei Valurile Dunării de Ion Ivanovici. Pe marginea melodiei se poate discuta despre ritm, despre sentimentele exprimate de muzică,  despre imaginile care însoțesc videoclipul, dacă elevii au acces la acesta. Posibilitățile sunt nelimi5ate, trebuie doar un pic de imaginație și ceva timp la dispoziție. 


 Stările apei in natură pot fi ilustrate cu... înghețată/sorbet, limonadă și ciocolată caldă (apă, miere și cacao). Se pot pune cuburi de gheață în locuri cu temperaturi diferite pentru a observa gradul de topire.

Circuitul apei în natură se poate exemplifica foarte ușor cu un fierbător.

Corpurile de apă pot fi ilustrate prin colaje cu diferite nateriale și papier-mache, iar proiectul poate fi continuat cu cel legat de plante și animale marine. Copiii pot lucra în grupe și fiecare grupă își poate alege un anumit tip de habitat acvatic.

În privința activităților legate de ecologie, se pot face postere de conștientizare a modului în care folosim apa și substanțele potențial dăunătoare, putem vorbi de nevoia de apă din anumite zone de pe glob, despre inundațiile tot mai frecente datorate poluării și a folosirii în exces a resurselor naturale.

În privința lecturii, avem o multitudine de variante, de la Peștișorul de aur, povești cu sirene, pâna la Pinocchio, care a fost înghițit de o balenă. Totul este să ne lăsăm purtați de imaginație.




Comentarii

Postări populare