Activități practice cu unități de măsură

Așa cum știm cu toții, copiii învață mai bine unitățile de măsură cu ajutorul unor activități practice. 

Capacitatea de a rezolva probleme este esențială nu numai în matematică, dar și în viață, în general. Dacă urmărim procesul de învățare în ansamblu, observăm că abilitățile matematice se întrepătrund și cu alte arii, precum gândirea logică, imaginația, capacitatea de a ne exprima clar și corect, capacitatea de a lua decizii și de a colabora cu ceilalți. Astfel, nu mai e suficient să îi învățăm pe copii simple metode de rezolvare a unor probleme, ci trebuie să le oferim un context de învățare practic, care să  le dea posibilitatea de a aplica ceea ce știu.

Iată câteva activități practice și utile pentru unitățile de măsură:


Lungimea:
  • De câți copii este nevoie să măsurăm întreaga clasă? Câte creioane/palme măsoară masa? Să formăm un șir indian! (Estimare și măsurare cu unități non-standard, compararea estimării cu rezultatele obținute, ordonare).
  • Provocare practică: Cum măsurăm un cerc? (Folosim o sfoară)
  • Activitate multi-disciplinară: Designul unei cladiri/al unui oraș și construirea lui respectând parametrii din plan; design de haine, confecționare de haine din materiale reciclate, pungi de plastic sau hârtie, cu masurătorile de rigoare.



Greutatea:
  • Copiii trebuie să găsească lucruri pe care să le pună în ordinea greutății estimate, apoi să le cântărească și să compare datele.
  • Cum arată un kilogram? expoziție de alimente la un kg, dar și un kg de pene sau alte materiale de greutăți diferite.
  • Activitate multi-disciplinară: pregătirea unei prăjituri. Aici trebuie să găsim o rețetă, apoi să scriem o listă de ingrediente și să masurăm cu exactitate ingredientele necesare prăjiturii. La sfârșit putem să scriem un text cu instrucțiuni referitor la rețetă, sau putem chiar filma un tutorial cu pregătirea prăjiturii.



Capacitate:
  • De câte jumătăți de litru/pahare avem nevoie pentru a umple o sticlă/o găleată?
  • De câți litri de apă avem nevoie pentru a face limonadă pentru întreaga clasă, dacă vrem câte un pahar de 200ml fiecare? (Simplificat - de câte pahare de apă avem nevoie, dacă vrem ca fiecare copil să bea 2 pahare de limonadă?)
  • Activitate multi-disciplinară de vară: stand cu limonadă la intrarea în școală. Câte pahare vindem din 2 l de limonadă? Câți bani strângem, daca un pahar costă 5 lei? Cum putem să ne promovăm afacerea? Ce putem face cu banii câștigați?


Rezolvând acest tip de probleme și activități practice, folosim abilități precum estimarea, masurarea și compararea rezultatelor. De asemenea, pot fi implicate și alte concepte matematice, precum operațiile aritmetice, formele geometrice sau date statistice. Mai mult decât atât, putem integra activitățile cu unități de măsură în proiecte mult mai ample și mai complexe, care să îi incite pe copii.

Când facem limonadă, gătim, ne transformăm în designeri vestimentari sau ne jucăm cu apă, matematica nu mai este doar matematică, ci devine o formă de exprimare în viața de zi cu zi.

Până la urmă, orice activitate practică se poate transforma într-o lecție de matematică, atâta timp cât  aplicăm concepte matematice și folosim un limbaj matematic.  Și reciproc, orice concept teoretic trebuie să aibă aplicabilitate practică, mai ales la copiii de vârstă preșcolară și școlară mică.

Comentarii

Trimiteți un comentariu

Postări populare